Wat heb je nodig voor een gezond ontbijt?

Aangezien ik zelf geen voedingsdeskundige ben, zal ik hier volstaan met het weergeven in mijn eigen woorden van de kijk van diverse andere bronnen ten aanzien van wat je nodig hebt voor een gezond ontbijt. Ik zal als ervaringsdeskundige ook vermelden hoe ik zelf ontbijt. 

Wat ik erg lastig vind, is om te bepalen wat gezonde voeding is en wat niet. Dat geldt ook voor gezonde voeding met ontbijten. Over wat gezonde voeding is, bestaan heel veel verschillende meningen. En de mensen die die meningen verkondigen zeggen allemaal, dat die van hun de juiste is. Zo zijn er veel mensen, die zeggen dat brood en zuivel niet goed is. En dat gluten en lactose niet goed zijn. En daar de mening er lijnrecht tegenover dat brood, zuivel, gluten en lactose wel goed zijn, behalve als je daar een intolerantie voor hebt. En ze zeggen bijna allemaal, dat hun zienswijze wetenschappelijk bewezen is. Zo heb ik jaren in de veronderstelling geleefd dat brood en zuivel niet goed zijn en ik at het ook niet. Ik at veel superfoods en groene smoothies (jaren lang elke dag), maar nu niet meer. En ik at heel veel maaltijdrepen, maar nu ook niet meer. Ik varieer nu heel veel. Ik eet nu veel havermout en veel fruit. Dat beide at ik vroeger nooit. Nu wel. 2 keer fruit per dag en bijna elke dag havermout. En veel groente. Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is: dat groente en fruit gezond zijn. Maar eet vooral wat voor jou het beste werkt. Ik doe dat ook. Mijn focus ligt daarbij altijd op het op een gezonde manier behouden van mijn gewicht. Dit gewicht heb ik nu ongeveer een jaar. Ik ben op een langzame en in mijn ogen gezonde manier 22 kilo afgevallen. Daar heb ik anderhalf jaar over gedaan.

Volgens het Voedingscentrum ontbijt je goed met keuzes uit de Schijf van Vijf. Volgens hen bestaat een goed ontbijt uit volkorenbrood met halvarine of margarine. Wat voor beleg ze daarbij aanraden kan je lezen op hun website. Verder raden ze aan om bij het ontbijt halvolle of magere zuivel te drinken. Of havermout, muesli of andere ontbijtgranen zonder veel toegevoegde suikers en zonder toegevoegd zout. En dan nog fruit erbij.