OVER GEZOND ONTBIJTJE

               

07-03-2020 ben ik begonnen met Gezond ontbijtje.

In Over mij heb je wat meer kunnen lezen over mij en over mijn weg naar het maken van dit foodblog. Hier vertel ik meer over de inhoud. Ik wil hierbij als eerste melden en benadrukken, dat ik geen kok ben en ook geen diëtiste of gewichtsconsulente. Ik kook wel heel graag, maar op amateuristisch niveau. Ik heb mij altijd gericht op avondeten en op desserts, maar nu ook op ontbijtgerechten, aangezien gebleken is dat ik die heel erg leuk vind om te maken en ook om ze op te eten. Op het gebied van ontbijtgerechtjes maken ben ik een beginner. Ik ben voor mijn eigen ontbijtjes aan het bakken geslagen. Taarten, cakes, pannenkoeken en wafels. En ook ben ik gerechtjes gaan maken die niet gebakken hoeven te worden, zoals havermoutpap, smoothiebowls, puddingen en trifles. Echter, ik maak gezonde of gezondere versies van de oorspronkelijke gerechtjes, dus ook met veel minder calorieën. Ze zullen alle calorie-arm zijn. Heel geschikt om mee af te vallen of juist om op je streefgewicht te blijven, wat mijn doel is wat betreft mijn eigen gewicht. Aangezien ik een beginner ben op het gebied van bakken en ontbijtgerechtjes maken: verwacht alsjeblieft geen perfecte of heel mooie creaties van mij! Ze zullen allemaal niet perfect, niet heel mooi , maar wel amateuristich en eenvoudig zijn, gewoon wat ik ervan bak, letterlijk en figuurlijk. Ik heb geen pretenties of verwachtingen om goed te zijn of goed te worden in het maken van ontbijtgerechtjes. Op Gezond ontbijtje komen alleen ontbijtjes te staan die ik zelf gemaakt heb. Het zijn dus gewone, eenvoudige maar gezonde gerechtjes gemaakt op mijn eigen beginnersniveau. Maar ik probeer van al die gerechtjes wel iets te maken op mijn eigen niveau. Ik pimp ze wel op, zodat ze hopelijk toonbaar zijn op de foto voor Instagram en voor dit foodblog. En natuurlijk voor mezelf, want ik ben uiteindelijk degene die ze op gaat eten. Ik vind het prettig om dit even te melden, opdat niemand hoge verwachtingen van mij zal hebben op het gebied van het creëren van de ontbijtgerechtjes. 

Voor de eerlijkheid en de duidelijkheid: ik heb in alle algemene categorieën foto's van gerechtjes passend bij de betreffende categorie toegevoegd, die niet van mij zijn. Zowel die gerechtjes als de foto's heb ik niet zelf gemaakt. Ik heb uiteraard wel toestemming om dat te doen. Goed, dan weet je dat ook.

Ik hoop trouwens dat er behalve ikzelf ook nog andere mensen zijn, die 1 of meer van de gerechtjes op dit foodblog gaan bereiden en eten! Als dat zo is en je hebt een gerechtje van Gezond ontbijtje gemaakt en gegeten, dan zou ik het erg leuk vinden om van je te horen hoe je het vond! En een foto erbij van je creatie zou ik ook erg leuk vinden.    

Na het bereiden van een ontbijtgerechtje maak ik er elke keer zelf een foto van, gewoon met mijn smartphone. Daarna post ik het op Instagram.

Ik eet het gerechtje op zodra het ontbijttijd is. Soms eet ik er ook al eerder iets van, als het me niet lukt om tot de ochtend te wachten. ik maak altijd een hoeveelheid voor minstens een week. Meestal eet ik dan 2 of 3 dagen achterelkaar van wat ik net gemaakt heb en ik vries dagporties in, zodat ik elke dag een zelf gemaakt ontbijtje heb. Ik haal indien gewenst een dagportie een dag vantevoren uit de diepvriezer en laat het ontdooien in de koelkast en dan in de ochtend is het lekker snel smullen geblazen.

Gezond ontbijtje zal zich langzaam vullen met de ontbijtgerechtjes.

Behalve een foto en vaak het recept, staat er ook meestal een verhaaltje bij. Hoe het bereiden van het gerecht ging of wat er dan ook in mijn hoofd opkwam. Ik ben daarbij heel eerlijk. Dingen die niet lukten of niet als gepland verliepen of anderszins moeizaam of hoe dan ook verliepen, vermeld ik gewoon.

Ik zal heel veel verschillende ontbijtgerechtjes gaan maken, uiteindelijk van elke categorie minstens 1. In een categorie vind je 1 type ontbijtgerechtje, b.v gerechtjes met havermout. Ik zal veel gerechtjes met havermout maken, want ik ben een havermoutfan. Er zijn ook subcategorieën. In het geval van de havermout o.a: overnight oats, gebakken havermout, havermout-pannenkoekjes, havermoutwafels, havermout-ontbijttaartjes en havermoutcakes. De subcategorieën hebben zelf ook subcategorieën. In het geval van de overnight oats b.v:  proats (proteïne havermoutpap) en appeltaart overnight oats.


Foodstyling en voedselfotografie

Sinds kort probeer ik ook een beetje aan foodstyling te doen. In het begin dat ik mijn gerechten op Instagram postte, zette ik gewoon wat ik gegeten had op Instagram. Zonder het voor de foto te stylen of wat dan ook. Maar ik kwam zoveel posts tegen die er echt iets prachtigs van maakten! Het gerecht voor de foto stylen, opmaken en garneren met foodprops en de omgeving van het gerechtje ook decoreren met foodprops. Toen dacht ik: oh, dat vind ik eigenlijk ook wel heel leuk om te gaan doen! Gewoon proberen op mijn eigen beginners-en-amateur-niveau er zo iets moois mogelijks van te maken m.b.v foodprops. Ik bezoek nu regelmatig kringloopwinkels om ze te kopen. Borden, bekers, mooie bakvormen, garneerdingetjes, decoraties, achtergronden, schalen, van alles en nog wat. Begrijp me goed: ik pretendeer helemaal niet dat mijn foodstyling en voedselfotografie goed is of zelfs maar redelijk, ik wil alleen even laten weten dat ik nu elke keer een hele tijd bezig ben per gerecht om het zo goed als ik in staat ben te stylen en te fotograferen, gewoon met mijn smartphone. Met er gewoon wat moois van te maken zo goed als ik daartoe in staat ben als beginner, amateur en hobbyist zijnde. Ik doe er gewoon heel erg mijn best op, gewoon omdat blijkt dat ik het heel leuk vind om creatief ermee bezig te zijn en ermee te experimenteren. Ik zet de foto's nu behalve op mijn Instagram-account ook op dit foodblog Gezond ontbijtje.

Fotobewerking

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar gratis fotobewerkings-programma's, gewoon omdat ik het leuk vind om wat dingen toe te voegen of te veranderen aan de originele door mij zelf gemaakte foto's. Ik kwam erachter dat het makkelijk is om foto's gratis online of met appjes te bewerken, zelfs voor mij. Ik kwam onlangs een paar van die programma's tegen en vandaag heb ik geprobeerd om 2 oude foto's te bewerken. Ik heb sterretjes als achtergrond aan een foto van mijn kat Lotty toegevoegd en ik heb een blauwe cake in elkaar geflanst. Dit is een oude cake die ik zelf gemaakt heb, maar die ik te saai vond om hier op Gezondontbijtje te plaatsen.

Ondertussen heb ik de smaak echt te pakken en heb ik meer van de oude foto's, die al op Gezond ontbijtje staan bewerkt. O.a een filter eroverheen en diverse effecten er aan toe gevoegd. Daar houd ik het bij i.v.m de informatie over het fotograferen, want dit is een foodblog, geen fotografieblog. Trouwens, uiteraard weet ik hier ook nauwelijks tot niets van. Ik ga in ieder geval alle oude foto's op Gezond ontbijtje bewerken en die plaats ik alle in de categorie Fotobewerking. Nieuwe foto's ga ik ook bewerken. Die komen ook in de categorie Foodbewerking. Gewoon omdat ik het leuk vind.