Ontbijt Bananensplit met Kersenyoghurtijs

29-05-2020

Bananensplit is natuurlijk eigenlijk een dessert. Maar wie zegt dat je geen dessert als ontbijt kan of mag eten? Maar dat is niet gezond Katinka, zeg je nu misschien. Maar net als taart, cakes, pannenkoeken, wafels en ijs kan je ook heel goed desserts als ontbijt eten. Trifles bijvoorbeeld. En een bananensplit kan ook perfect. Je kan ongezonde calorierijke desserts heel makkelijk ombouwen naar gezonde versies. Als je het nuchter bekijkt, heeft de bananensplit die ik hier gemaakt heb gewoon dezelfde inhoud als een kommetje yoghurt met fruit en muesli. Want daar komt het eigenlijk op neer. Deze ontbijtbananensplit bestaat namelijk uit een banaan, wat frambozen en bramen, muesli en bevroren kersenyoghurt. Je doet een pot met kwark of yoghurt een paar uur in de vriezer en dan heb je opeens heerlijk ijs! Zulk ijs als ontbijt is echt heerlijk! Ik heb de banaan gegrild, dat is ook zo lekker! En zo maak je er een feestje van voor jezelf in plaats van elke keer weer een saai bakje kwark of yoghurt met wat fruit en muesli of granola er in. Muesli en granola kan je aan deze bananensplit ook prima toevoegen. Of je maakt er ook nog een overnight oats van door er geweekte havermout aan toe te voegen.

Ingrediënten:

  • 1 banaan
  • een paar frambozen
  • een paar bramen
  • 500 gram Griekse stijl kersenyoghurt     Minder kan uiteraard ook.
  • muesli      Hoeveelheid naar keuze.
  • eventueel sprinkels

Wat heb je nog meer nodig:

  • diepvriezer
  • oven met grill, grill of grillpan     
  • bord
  • mes
  • snijplank
  • lepel   

Voorbereiding:

  1. Doe de pot kersenyoghurt in de diepvriezer en laat hem daar een paar uur.
  2. Haal het kersenyoghurtijs ongeveer 10 minuten voor gebruik uit de diepvriezer, zodat hij iets zachter wordt.

Zo maak je het:

  1. Pel de banaan.
  2. Snijd de banaan in de lengte door midden.
  3. Leg hem met de bolle kant op het rooster van de grill of grillpan. Als je geen tijd of zin hebt om de banaan te grillen kan je deze prima ongegrild gebruiken.
  4. Grill de banaan tot hij mooi goudkleurig is geworden.
  5. Pak hem heel voorzichtig van het rooster af of uit de grillpan.
  6. Leg de banaan met de bolle kant onder op een bord, zodanig dat je het ijs ertussen kan leggen.
  7. Leg het kersenyoghurtijs tussen de bananenhelften in.
  8. Verdeel de muesli over het kersenyoghurtijs.

Garnering:

Versier de bananensplit met het fruit en eventueel met wat sprinkels.

Variaties:

In plaats van de banaan te grillen kan je hem ongegrild gebruiken. Dat scheelt wel tijd. Maar gegrild is wel lekkerder denk ik. Je kan ook ander fruit nemen om te grillen, maar dan is het uiteraard geen bananensplit meer. Je kan ook ander fruit erbij doen dan bramen en frambozen. In plaats van muesli kan je ook granola, andere ontbijtgranen, geweekte havermout, pannenkoeken of waar je dan ook zin in hebt gebruiken. Je hoeft de kersenyoghurt natuurlijk niet perse in te vriezen. Het smaakt ook prima met gewone yoghurt in plaats van yoghurtijs.  Noten er aan toevoegen lijkt me ook erg lekker. En je kan uiteraard ook een andere smaak yoghurt of kwark gebruiken of yoghurt of kwark zonder smaakje. Je kan alles ook gewoon in een kommetje of schaaltje gooien, dan ben je helemaal snel klaar 🤣🤣🤣.

Ik heb bij de Ontbijt Bananensplit nog extra bramen en frambozen gegeten.