Gezonde pepernoten

24-11-2020

Aangezien het binnenkort Sinterklaas is, wil ik daar ook wel een paar gerechtjes voor maken. Althans, dit zijn pepernoten of kruidnoten, dus niet echt een gerechtje. Het is natuurlijk snoep, maar ik heb gisteren een gezonde, koolhydraatarme en slanke versie gemaakt. Daarom kan je deze ook gerust bij het ontbijt eten. Door de kwark of yoghurt bijvoorbeeld. Ik heb er er ook een beetje calorieloze chocoladesaus overheen gedaan en wat mandarijnenpartjes bij gedaan. En ik heb er pindakaas aan toegevoegd. Het is een speciale Sinterklaas-pindakaas met kruidnoten-kruimels en karamel erdoorheen geroerd. Ik heb het eerst even geproefd. Ik vond het zo lekker, dat ik meteen 3 eetlepels ervan zo opgegeten heb! Zonder brood of wat dan ook. Uiteraard kan je ze heel goed zonder deze toevoegingen eten. ik heb net een paar van de pepernoten gegeten en de rest ga ik morgen gebruiken om een bodem van een Sinterklaas-cheesecake mee te maken.

Ingrediënten:

🍰 125 gram amandelmeel
🍰 65 gram bruine basterdsuiker-vervanger
🍰 75 gram ongezouten in stukjes gesneden roomboter
🍰  2 eetlepels koek-en-speculaaskruiden
🍰  2 eetlepels melk
🍰  4 eetlepels Sinterklaas-pindakaas met kruidnoten-kruimels en karamel


Zo maak je het:

🍰 Verwarm de oven voor op 160 graden.
🍰 Doe alle ingrediënten voor de kruidnoten in een mengkom en kneed alles heel goed met de handen totdat het een glad beslag geworden is. Vooral de boterstukjes er goed doorheen kneden.
🍰 Leg bakpapier op een ovenplaat.
🍰 Maak kleine balletjes van het beslag. Leg ze met wat tussenruimte op het bakpapier en maak ze wat platter met je duim.
🍰 Doe het in de oven en bak het ongeveer 15 minuten.
🍰 Laat de kruidnoten goed afkoelen.


Wil je het recept van de Kruidnotencheesecake zien? En/of wil je weten welke calorieloze en calorie-arme producten ik gebruikt heb en waar je ze kan kopen? En/of wil je weten welke pindakaas ik gebruikt heb? Klik dan HIERONDER: