Chocolade Nicecream met Overnight Oats en Chiapudding

20-04-2020

Ik had nog nooit een nicecream gemaakt en dat wilde ik graag maken. Ik had zin om daaronder verschillende lagen te maken. Omdat ik gek ben op havermout en ook op chiapudding heb ik een laag gemaakt van overnight oats met daarin een chiagel, waardoor het ook een chiapudding geworden is. Maar eigenlijk is het ook een laagjes ontbijt en een ontbijttrifle, maar om nou nog 2 namen aan de naam van het gerechtje toe te voegen gaat me te ver. Ik weet pas sinds kort wat een nicecream is. Ik kan me voorstellen dat jij het nog niet weet, dus leg ik het even superkort uit. Het woord zelf is gewoon een samentrekking van nice en icecream. Maar dan wel speciaal ijs. Dit ijs bestaat altijd uit bevroren banaan. Verder kan je er van alles aan toevoegen.

Voorbereiding:

  1. Koop goed rijpe bananen. Gebruik bananen waar zelfs al bruine vlekken op zitten. Ik wist dit niet op tijd, dus ik heb bananen gebruikt die nog niet goed rijp waren en ze hadden zeker geen bruine vlekken. Het klaar maken ging heel makkelijk en de nicecream was ook heerlijk! Ik ben er nog niet achter waarom iedereen in hun instructie zegt dat ze goed rijp moeten zijn en dat ze bruine vlekken moeten hebben. Als jij het weet, laat het me even weten alsjeblieft.
  2. Snijd de bananen zonder schil in plakjes. Ik heb in de verschillende instructie-filmpjes ook mensen gezien die de bananen slechts in tweeën deelden en ik heb ook mensen gezien die ze zelfs heel in hun blender of keukenmachine gooiden, dus kijk zelf maar hoe je het doet.
  3. Doe de bananenstukjes in een diepvriesdoosje of diepvrieszakje. Ik heb zelf 24 bananen gekocht. Ik wil een flinke voorraad in de diepvriezer hebben. Als ik weer nicecream ga maken hoef ik alleen even een zakje uit de diepvries te halen. Ik heb ze per portie in een diepvrieszakje gedaan. Ik had besloten dat ik elke keer dat ik het ging eten er 3 bananen in wilde hebben. Dus ik heb in elk zakje 3 in plakjes gesneden bananen gedaan. Het lijkt mij het handigste om dit in ieder geval een dag van te voren te doen, dan weet je zeker dat ze bevroren zijn.
  4. Haal een minuut of 10 voordat je de bananen nodig hebt het zakje uit de diepvriezer.

Ingrediënten:

  •  bosvruchtenjam                      Ik heb bosvruchtenjam met 40% minder suiker gebruikt.
  • havermout                                hoeveelheid naar keuze       Ik heb 75 gram gebruikt.
  • 1 of 2 eetlepels chiazaad
  • amandelmelk                            hoeveelheid moet precies genoeg zijn om de havermout in te weken
  • handje aardbeien
  • 2 chocolade minicakejes        Ik heb cakejes zonder suiker gebruikt.
  • ongeveer 6 aardbeien met het groen er nog aan
  • chocoladestukken                   Ik heb chocoladestukken zonder suiker gebruikt (gemaakt van stevia).
  • bevroren bananenstukjes      hoeveelheid naar keuze      Ik heb 3 bananen gebruikt.
  • cacao                                         hoeveelheid naar keuze                      Ik heb 2 eetlepels gebruikt.
  • amandelmelk                           hoeveelheid net genoeg om je blender of keukenmachine het mengsel                                                    soepel te laten mengen
  • witte chocoladesaus               Ik heb witte chocolade bramensaus zonder calorieën gebruikt.

Wat heb je nog meer nodig:

  • zeer goede blender of keukenmachine        Als je niet zeker weet of je blender bevroren stukken fruit                                                                             aankan, neem dan je keukenmachine.
  • jar, pot, of kom
  • 2 potjes of kommetjes om zowel de havermout als het chiazaad te weken.
  • spatel
  • diepvriesdoosje of diepvrieszakje
  • mes
  • lepel

Zo maak je het:

Laag 1 (bosvruchtenjam):

  1. Smeer een laag bosvruchtenjam over de bodem van je jar, pot of kom.

Laag 2 (overnight oats en chiapudding):

  1. Doe de havermout in een andere pot of kom.
  2. Roer er precies genoeg amandelmelk doorheen om de havermout te weken.
  3. Week het chiazaad in een pot of kom met wat water tot het een gel geworden is.
  4. Meng het chiazaadgel met het havermoutmengsel.
  5. Verdeel het mengsel over de bosvruchtenjam.

Laag 3 (aardbeien):

  1. Snijd een handje aardbeien in stukjes en verdeel het over de overnight oats en chiapudding.

Laag 4 (chocoladecakejes:

  1. Snijd de calorie-arme chocoladecakejes in stukjes en verdeel ze over de aardbeienstukjes.
  2. Snijd mooie plakken van ongeveer 6 aardbeien af. Het is wel zo mooi als het groen er aan blijft zitten. Rangschik ze in de rondte langs het gehele glas (aan de binnenkant). Misschien blijft het nu niet goed zitten, maar dan kan je het later wel weer goed zetten.
  3. Snijd de chocolade in mooie stukken en positioneer ze tussen de plakjes aardbeien.

Laag 5 (nicecream):

Als het goed is, heb je het zakje met de bananenstukjes al uit de diepvriezer gehaald. Zo niet, doe dat dan nu alsnog. Haal de banaanstukjes zo goed mogelijk uit elkaar, zodat je blender of keukenmachine ze goed kan verwerken. Ik noem nu verder alleen de keukenmachine, aangezien ik het daar in gemaakt heb. Doe de bananenstukjes, de amandelmelk en de cacao in de keukenmachine en meng het goed. Het is wel nodig om elke keer na ongeveer 30 seconden de deksel er af te halen en met een spatel, lepel of wat je dan ook handig vindt het mengsel weer naar beneden te duwen. Ook alles dat op de wanden van je keukenmachine terecht gekomen is er af schrapen en naar beneden duwen en dan weer verder gaan met mixen. Eerst zal het mengsel ruw, korrelig en rommelig zijn, gewoon doorgaan! Op een gegeven moment wordt het echt glad en soepel. Misschien moet je er nog een beetje amandelmelk bij doen. Toen het klaar was heb ik het  een tijdje terug gedaan in de diepvries, omdat het door het mixen te zacht geworden was. Dus het kan zijn, dat jij je nicecream ook nog een tijdje terug moet doen.

Als je tevreden bent over de dikte van je nicecream, dan schep je het op de laag chocoladecakejes. Je kan het ook nog een eindje de lucht in boetseren, zoals ik gedaan heb. Ik heb met mijn vingers er ook wat reliëf in gebracht. Dit hoeft natuurlijk niet, je kan het ook gewoon op de cakestukjes scheppen zonder poespas.

Garnering:

Ik heb de witte chocoladesaus zonder calorieën over de nicecream heen gedruppeld en over de zijkant van de jar. Ik heb ook op een bordje onder de jar witte chocoladesaus gegoten en er nog wat klodders nicecream overheen gedaan. Bovenop de nicecream heb ik een plakje aardbei met het groen er nog aan gezet.

Variaties:

Uiteraard kan je eindeloos variëren met alle ingrediënten of alleen de nicecream of overnight oats maken, met of zonder chiagel erin. Dat is precies wat ik ga doen.